[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 29، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 29 شماره 3 صفحات 185-175 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر دلزدگی و نشخوارهای ذهنی زنان خشونت‌دیده
سمیه حدادرنجبر1 ، رضوان صدرمحمدی 2
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران ، sadr_1383@yaho.com
چکیده:   (442 مشاهده)
مقدمه: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده، پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده صورت پذیرفت.
روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متأهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ۳۰ زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (۱۳۷۷)، دلزدگی زناشویی پاینز (۱۹۹۶) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران (۱۳۸۶) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و گروه گواه (۱۵نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تأثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی (۷.۲۱=F و ۰.۰۱=P) و کاهش نشخوار ذهنی (۴.۰۷=F و ۰.۰۳=P) تأثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (۰.۴۷) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (۰.۳۸) بوده است.
نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود.
واژه‌های کلیدی: نشخوارهای ذهنی، خشونت، زنان
متن کامل [PDF 763 kb]   (283 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روان‌پزشکی قانونی
دریافت: 1401/11/12 | ویرایش نهایی: 1402/8/20 | پذیرش: 1402/6/18 | انتشار الکترونیک: 1402/7/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadad Ranjbar S, Sadrmohammadi R. Investigating the Effectiveness of Life Skills Training Based on the Acceptance and Commitment Approach on Burnout and Mental Ruminations of Violent Women. Iran J Forensic Med 2023; 29 (3) :175-185
URL: http://sjfm.ir/article-1-1417-fa.html

حدادرنجبر سمیه، صدرمحمدی رضوان. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر دلزدگی و نشخوارهای ذهنی زنان خشونت‌دیده. مجله پزشکی قانونی ایران. 1402; 29 (3) :175-185

URL: http://sjfm.ir/article-1-1417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645